Warsztaty strategiczne to często stosowane podejście – niemniej jednak w wielu przypadkach nie osiągają założonego celu.
Z pewnością wielu z Państwa uczestniczyło w takich warsztatach. Kierownictwo firmy spotyka się poza siedzibą firmy, aby w oderwaniu od codziennych obowiązków wypracować strategię. Zamysł wydaje się świetny, jednak często przebieg samych warsztatów i osiągnięte rezultaty nie są zadowalające:
Jako MDDP BC jesteśmy inni. Stosujemy sprawdzoną metodologię, ale potrafimy powiedzieć jasnym, biznesowym językiem, które założenia Klienta są według nas prawidłowe i które pomysły mają racjonalne uzasadnienie w oparciu o obiektywne dane. Nie uciekamy od rekomendacji i nie zarzucamy Klienta ogólnym, konsultingowym przekazem.
MDDP BC zrealizowało dotychczas szereg warsztatów strategicznych zarówno dla dużych podmiotów zagranicznych, jak również dla różnej wielkości firm polskich. Tak bogate doświadczenie pozwoliło nam wypracować bardzo skuteczną formułę tworzenia strategii w oparciu o warsztaty strategiczne.
Strategię wypracowujemy zawsze w trakcie kilku (nie mniej niż dwóch – w praktyce jest to około 5) jedno bądź dwudniowych warsztatów. Nie da się naszym zdaniem wypracować dobrej strategii firmy w czasie jednego dnia – niezbędne jest przemyślenie i wewnętrzne skonfrontowanie ustaleń czy potwierdzenie założeń z innych źródeł.
Warsztat I jest zawsze poświęcony dobremu i wspólnemu zrozumieniu obecnej sytuacji firmy (zarówno jej wewnętrznej efektywności, jak i oferty handlowej oraz pozycji konkurencyjnej)
Warsztat II jest poświęcony sformułowaniu wyzwań strategicznych firmy, przełożeniu tych wyzwań na konkretne cele i inicjatywy strategiczne
W wielu przypadkach po drugim warsztacie konieczne jest doszczegółowienie strategii polegające na sporządzeniu określonych prognoz finansowych oraz liczbowe sparametryzowanie celów strategicznych
Zasady przeprowadzenia warsztatów:
Dlaczego nasze warsztaty są efektywne?
W trakcie warsztatów korzystamy z szeregu sprawdzonych narzędzi, które pomagają menedżerom koncentrować dyskusję na precyzyjnie zdefiniowanych zagadnieniach. Przykłady takich narzędzi przedstawiamy poniżej.
Przed przystąpieniem do warsztatów przeprowadzamy wywiady z Zarządem i kierownictwem firmy, wykonujemy szereg analiz oraz prosimy firmę o wypełnienie wcześniej przygotowanej dedykowanej ankiety. Tak przygotowani rozpoczynamy pierwszy warsztat.
Przygotowujemy segmentację rynku. Poniżej, w czarnej ramce znajdują się segmenty, w których firma obecnie działa a poza nią potencjalne, dotychczas nie analizowane obszary
Analizujemy klientów. Czy klient, który obecnie generuje duże przychody i zyski to klient z największym potencjałem? Każda firma sprzedaje swoje produkty klientom – ich dogłębna analiza jest kluczowa z punktu widzenia dalszego rozwoju firmy
Skupiamy się na zidentyfikowaniu ścieżek wzrostu dla firmy. Analizujemy dwa fundamentalne zagadnienia determinujące rozwój każdej firmy – produkty i klientów.
Poprzez szereg prac analitycznych oraz zrozumienie wyzwań strategicznych identyfikujemy i wizualizujemy strategiczne kierunki rozwoju.
Opracowana w trakcie warsztatów strategia zawiera w sobie konkretne inicjatywy obrazujące w jaki sposób będzie ona realizowana: