Obecnie bardziej niż kiedykolwiek żyjemy w świecie nowych możliwości, dzięki którym każda firma - niezależnie od osiąganych wyników - ma potencjał zwiększenia efektywności i osiągnięcia poziomu istotnie wyższego niż obecny.
Nie każdy potencjał jest jednak wykorzystywany. W każdej chwili w organizacji wykonujemy działania w sposób, który nie jest optymalny dla osiągnięcia najlepszych możliwych wyników. Ścieżki wzrostu nie zawsze są oczywiste i szybko widziane „gołym okiem” – konieczna jest analiza, zrozumienie i wykorzystanie danych do opracowania zwycięskiej strategii.
Kluczowe jest posiadanie umiejętności zrozumienia organizacji oraz jej otoczenia konkurencyjnego i docelowo opracowania strategii. Niezbędne są do tego sprawdzona metodologia, zaangażowanie, doświadczenie, analityczna umiejętność pracy z liczbami, wnikliwość i intuicja oraz znajomość różnych modeli biznesowych.
IBM jest obecnie potężną technologiczną firmą. W 1981 roku firma była jednak na skraju bankructwa. USA traktowały jednak IBM jako symbol swojego sukcesu i Bill Clinton poprosił Luisa Gerstnera aby ten poprowadził IBM w przyszłość. Luis Gerstner miał reputację świetnego menedżera i zanim podjął decyzję długo zastanawiał się, czy dla IBMa istnieje nadal szansa. Po rozpoczęciu pracy LG przez pół roku poświęcał rodzinie tylko pół niedzieli w tygodniu, intensywnie pracował w biurze, przynosił do domu dziesiątki analiz po to aby z nich odczytać rzeczywistą sytuację IBMa, trendy rynkowe i z tego wszystkiego wyłowić rzeczywiste wyzwania strategiczne stojące przed IBMem. Tak powstała jedna z najlepszych strategii w dziejach i jedna z najlepszych firm w historii. Przykład ten pokazuje że praca nad strategią to nie jest poszukiwanie „Świętego Grala” – dane są często w zasięgu ręki, a wyzwaniem jest je umiejętnie zinterpretować i zaimplementować. |
Co charakteryzuje „dobrą strategię”? Jest ona:
Ta wiedza w istotnej części znajduje się w organizacji – w zdecydowanej większości przypadków Zarząd i kluczowi menadżerowie rozumieją problemy i wyzwania firmy i wsparci odpowiednią wiedzą analityczną są w stanie postawić relatywnie trafne diagnozy.
Wartość dodana z zaangażowania doradcy
Czy zatem warto skorzystać z pomocy konsultantów w procesie pracy nad strategią? Naszym zdaniem tak, gdyż wypracowanie dobrej strategii wymaga zastosowania właściwiej i sprawdzonej metodologii, gwarantującej iż tworzona strategia będzie wiarygodna, wizjonerska i wdrażalna.
W MDDP Business Consulting od wielu lat zajmujemy się projektowaniem strategii dla firm. Wypracowaliśmy skuteczną metodologię, którą z powodzeniem od lat stosujemy. Dotychczas w zakresie budowania strategii zaufały nam zarówno międzynarodowe koncerny, duże giełdowe spółki oraz prywatni przedsiębiorcy.
Przeprowadzone projekty uświadomiły nam, że firmom potrzebny jest zaufany partner, który w skuteczny sposób wesprze je niełatwym procesie – zapewni niezależne, obiektywne spojrzenie oraz zaawansowane podejście analityczne.
W projektach definiowania i budowy strategii proponujemy dwie formuły współpracy:
Warsztaty strategiczne – przygotowujemy, koordynujemy i moderujemy cykl dobrze zaplanowanych warsztatów z udziałem Zarządu i kluczowych menedżerów, pełniąc rolę doradcy wspierającego zespół firmy na etapie przygotowań do warsztatów, jak i dyskusji i formułowaniu wniosków w trakcie trwania warsztatów.
Projekt tworzenia strategii – zapewniamy kompleksowe wsparcie merytoryczne i metodologiczne w procesie projektowania strategii: